pierwsza polska hamownia dynamiczna

Idź do spisu treści

Menu główne

Zadanie 6

Zadania
 

Opracowanie modelu matematycznego systemu hamowni
z aktywnym hamulcem dynamicznym,
opracowanie regulatorów oraz metod ich strojenia,
oraz metod weryfikacji jakości uzyskanego procesu regulacji

 

 

Założenia:


Celem zadania jest opracowanie modelu matematycznego systemu hamowni z  aktywnym hamulcem dynamicznym, opracowanie
regulatorów oraz metod ich strojenia, oraz metod weryfikacji jakości uzyskanego procesu regulacji
.
Planowanymi rezultaatami zadania są: opracowany model matematyczny systemu hamowni z aktywnym hamulcem dynamicznym, projekt układu regulacji oraz jego strojenia i weryfikacji uzyskanych użytkowych parametrów eksploatacyjnych.


 

Rezultaty:


Data rozpoczęcia zadania to 01.02.2013

W trakcie realizacji zadania opracowane zostały algorytmy regulacji automatycznej dla sześciu trybów hamowni statycznej. Wykonane prace obejmowały następujące etapy:
 projekt algorytmów regulacji,
 weryfikację symulacyjną przy użyciu pakietów numerycznych Scilab,
 implementację i testy regulatorów wykonane na stanowisku hamownianym zaopatrzonym w hamulec elektrowirowy (instalacje w Kielcach i Koszalinie). Testy zostały przeprowadzone dla silników benzynowych i silników wysokoprężnych.


Ogólny schemat regulatora hamulca przedstawiony został poniżej:



Symulacja pojazdu jest jedną z najważniejszych części hamowni dynamicznej. Dzięki niej możliwe jest wyliczenie momentu obciążającego silnik jako funkcji warunków drogowych, aktualnej prędkości i akcji kierowcy. Aby możliwa była symulacja w czasie rzeczywistym niezbędne jest zapewnienie odpowiedniej prostoty modelu która jednocześnie poprawnie odda wszystkie kluczowe właściwości pojazdu takie jak:
 opory aerodynamiczne,
 opory toczenia
,
 nachylenie drogi
,
 poślizg opony,
 tarcie i straty w układzie przeniesienia napędu.
Cały modelu jest rozwiązaniem czysto programowym, które z założenia ma pozwalać na emulację dowolnego pojazdu.
Opracowany model pojazdu został skonstruowany w sposób modułowy. Każdy blok modeluje odpowiednią część samochodu i wymienia dane tylko z sąsiednimi blokami. Budowa taka pozwala na łatwe i szybkie wprowadzanie modyfikacji.
Na rysunku poniżej przedstawiono schemat symulacji pojazdu na hamowni dynamicznej



Data zakończenia zadania planowana była na 31.03.2014, jednak zadanie realizowane było do 31.05.2014.

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego